Znów dostałem list – główne elementy zamieszczone na kopercie poniżej.
Otwieram, urzędowy
ton trwa. Dowiaduję się, że Skarbnica Narodowa to oficjalny dystrybutor
Brytyjskiej Mennicy Królewskiej, Francuskiej… etc. Sygnatura pisma…
Przedmiotem
listu jest emisja pierwszego medalu pamiątkowego Belotto.
Każda
rodzina może zamówić jeden medal – „ta
uczciwa zasada pomoże uniknąć spekulacji” [sic!] - już dzwonię, zanim zabraknie :). Można się też skontaktować z
Oficjalną Linią Rezerwacyjną. Koszt połączenia jak za impuls rozmowy lokalnej
(twórcy pozostali jeszcze w erze telefonii stacjonarnej).
Kupujący
otrzymuje też Certyfikat Autentyczności, gwarantujący prawdziwość emisji (pewnie pieczęć z brukwi).
Szczerze rozbawiło mnie też, że treść zgody marketingowej (nieskutecznej)
jest identyczna do tej opisanej w poprzednim wpisie (w tym „Jeśli
nie wyrażają Państwo zgody na udostępnienie danych, prosimy o przekreślenie
kwadratu”).
W Polsce
emisja pieniądza należy wyłącznie do Narodowego Banku Polskiego
Art. 227
ust. 1 Konstytucji RP
Centralnym bankiem
państwa jest Narodowy Bank Polski. Przysługuje mu wyłączne prawo emisji
pieniądza oraz ustalania i realizowania polityki pieniężnej. Narodowy Bank
Polski odpowiada za wartość polskiego pieniądza.
Mennica Polska S.A. jest jedynym w Polsce producentem monet obiegowych i
kolekcjonerskich emitowanych przez Narodowy Bank Polski. Logotyp Mennicy
Polskiej niewątpliwie był inspiracją dla Skarbnicy.
Chociaż obecnie
to spółka akcyjna notowana na GPW, to jednak z tradycjami sięgającymi XVIII
wieku, do niedawna (1994 r.) przedsiębiorstwo państwowe Mennica Państwowa.
Skarbnica
Narodowa natomiast – za stroną spółki: „Skarbnica
Narodowa Sp. z o.o. jest wiodącym dystrybutorem monet i medali
okolicznościowych w Polsce. Działa na polskim rynku od 2005 r. Firma należy do
międzynarodowej grupy Samlerhuset Group BV, czołowego europejskiego
dystrybutora monet i medali okolicznościowych z siedzibą główną w Amsterdamie
[…]”
Ze stronyspółki możemy się też dowiedzieć, że „Skarbnica
Narodowa została doceniona również przez miesięcznik Forbes i uznana Diamentem
Forbesa 2012 r. Tym samym dołączyliśmy do grona przedsiębiorstw najdynamiczniej
rozwijających się na polskim rynku.”
Gratuluję błyskawicznego
rozwoju, ale szkoda, że nie jest on osiągnięty w sposób bardziej rzetelny.
Wszystkie
omówione wyżej zabiegi mogą przekonać odbiorcę, że ma do czynienia z państwową/quasi
państwową instytucją, a nie zwykłą, prywatną spółką. Nasuwają się skojarzenia z
reklamą – też w formie komunikatu - Funduszu Hipotecznego DOM (zob. jeden z
poprzednich wpisów). Przy czym warto podkreślić, że przedmiotem reklamy jest
emisja medalu – stąd broni się słowo emisja.
Podsumowanie
jak w tytule – Narodowa to może być biblioteka.
Dowody rzeczowe:
Widać, że Skarbnica nie nauczyła się wszystkiego po zeszłorocznej decyzji Prezesa UOKiK (DDK-2/2012), w którym otrzymała sporą karę.
OdpowiedzUsuńEwentualny zarzut z nieuczciwych praktyk rynkowych jest możliwy, ale teraz pytanie czy przeciętny konsument mógłby dać się na to nabrać. Interpretacja może być różna...
Stempel nie jest z brukwi, ale lustrzany ;)
co do nieuczciwych, to oczywiście interpretacja może być różna, wszystko zależy od determinacji Prezesa :)
OdpowiedzUsuńa w przywołanej przez Ciebie decyzji Skarbnica rzeczywiście dostała po całości - link:
http://decyzje.uokik.gov.pl/dec_prez.nsf/xsp/.ibmmodres/domino/OpenAttachment/dec_prez.nsf/8F4C4051DCE48E1CC1257AFC0053E00D/Body/DDK-61-8_10_MR%20wer%20%20jawna%20_1_.pdf
Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuń