Bloga o
winie nie założę, zbyt mało mam kubków smakowych. Ale zdarza się okazja, aby
napisać wpis o winie – a raczej o importerze, który swoją pasją do wina dzieli
się z czytelnikiem.
Od stycznia 2015 r. w Newsweeku pojawiła się rubryka „Moje Wina”, w ramach której
Jerzy Mazgaj z niemałym talentem opisuje wybrane butelki. Jerzy Magzaj, zgodnie
z podpisem pod felietonami, to „prezes zarządu Delikatesów Alma. Miłośnik wina
i dobrej kuchni.
Felietony
wyglądają w następujący sposób:
Wszystkie opisywane przez autora wina są dostępne w należących do niego sklepach (lub co najmniej inne wina tego samego producenta). Przypadek? W dwóch spośród trzech
analizowanych przeze mnie Newsweeków pojawiła się również reklama Fundacji
Alma.
Jeden z
tych felietonów okazał się tak ciekawy, że opublikowała go również Rzeczpospolita. Zresztą można tam (wydanie internetowe) znaleźć wiele innych artykułów o winach tego autora – w tym znowu o producencie Beringer
Moje
zdumienie rośnie, gdy wyszukiwarki podpowiadają mi, że talent literacki autora
objawia się również w Gazecie Wyborczej – np. tu i tu.
Talentu
autorowi nie sposób odmówić - zgrabne to felietony i czyta się je z
przyjemnością. Zboczenie zawodowe nakazuje jednak zastanowić się nad ich
kwalifikacją prawną. Połączenie nazwy cyklu w Newsweeku „moje wina” z
informacją, że autor jest prezesem Almy, jest dość wyrafinowanym sposobem
wskazania komercyjnego charakteru przekazu reklamowego. Trudno go określić jako
„jednoznaczny”.
Najdalej
idący przepis art. 9 pkt 11 UPNPR może nie znaleźć zastosowania, jeżeli Alma
nie zapłaciła Newsweekowi za publikację felietonu. Publikacja reklam Fundacji
Alma oznacza korzyści dla wydawcy, ale nie ze strony podmiotu, którego
produktów reklama(?) dotyczy – a ww. przepis powinien być interpretowany
zawężająco.
Jednak w
przypadku pozostałych przepisów sprawa wydaje się być otwarta – choć nie
oczywista i bez znajomości stanu faktycznego nie dam sobie nic uciąć. Zastanawia
mnie tylko, czy jest w Polsce autor, którego artykuły publikują 3 gazety?
Przy tej
okazji warto zwrócić uwagę na bardzo uczciwy sposób komunikacji afiliacji przez
świetny portal Winicjatywa.pl, który np. w artykule o producencie Bertani, któremu poświęcony był jeden z felietonów J. Mazgaja, wskazuje: Źródło
win: próbowanych na publicznych degustacjach Premium Cigars oraz u producenta.
Producentowi Bertani poświęcony jest też artykuł w portalu NaTemat.pl – ale ten
już jest oznaczony „artykuł sponsorowany”.
Ustawa z dnia 23
sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (UPNPR)
Art. 6. 1. Praktykę
rynkową uznaje się za zaniechanie wprowadzające w błąd, jeżeli pomija istotne
informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej
umowy i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego
konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.
[…]
3. Wprowadzającym
w błąd zaniechaniem może w być w szczególności:
[…]
2) nieujawnienie handlowego celu praktyki,
jeżeli nie wynika on jednoznacznie z okoliczności i jeżeli powoduje to lub może
spowodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy,
której inaczej by nie podjął.
Art.
7. Nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są następujące
praktyki rynkowe wprowadzające w błąd:
[…]
11) kryptoreklama, która polega na
wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu
promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie
wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych
przez konsumenta;
Ustawa z dnia 26
stycznia 1984 r. Prawo prasowe
Art.
36 ust. 3 Ogłoszenia i reklamy muszą być oznaczone w sposób nie budzący
wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego.
Ustawa z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy
jest w szczególności:
[…]
4) wypowiedź, która, zachęcając do
nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz