Istota praktyki
zarzucanej przedsiębiorcy (Polkomtel) w postanowieniu o wszczęciu postępowania
w sprawie praktyk naruszających zbiorowe
interesy konsumentów polegała na prezentowaniu w reklamie informacji o cenie
połączenia telefonicznego „do wszystkich” wynoszącej 29 groszy, podczas gdy
cena połączenia do Play wynosiła 60 groszy (w przypadku drugiej praktyki – 72 grosze).
W sentencji decyzji Prezes UOKiK położył nacisk na słabą czytelność
zamieszczonej w reklamach wskazówki objaśniającej o treści „Oferta nie dotyczy P4”.
Polkomtel w odwołaniu zarzucił
Prezesowi UOKiK m.in.
- naruszenie art. 74 uokik poprzez
uwzględnienie w zaskarżonej decyzji zarzutów wobec (...), które nie były
przedmiotem postępowania przed Prezesem UOKiK w sprawie praktyk naruszających
zbiorowe interesy konsumentów, a w konsekwencji uwzględnienie zarzutów, do
których strona nie mogła się ustosunkować przed wydaniem decyzji;
- naruszenie art. 8, art. 9 i art. 10 §
l k.p.a. w zw. z art. 83 uokik poprzez prowadzenie
postępowania w sposób
podważający zaufanie jego uczestników do władzy publicznej i niepoinformowanie
strony o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na
ustalenie jej praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego
(niepoinformowanie strony o zmianie zarzutów) oraz niezapewnienie stronie
czynnego udziału w postępowaniu (brak możliwości obrony wobec nieznajomości
praktyk i ich kwalifikacji ocenianych w decyzji);
SOKiK zgodził
się z argumentami przedsiębiorcy, stwierdzając, że:
-
[…] zachodzi odmienność istoty praktyk
powoda kwestionowanych przez Prezesa UOKiK w postępowaniu administracyjnym oraz
tych, które zostały ostatecznie uznane za niedozwolone w Decyzji. Na ocenę tą
nie wpływa okoliczność, iż w omawianych punktach postanowienia o wszczęciu
postępowania oraz Decyzji zastosowano tą samą podstawę prawną. Tożsamość tej
podstawy nie zmienia bowiem faktu różnicy w ujęciu działań powoda w dwóch
odrębnych aktach organu antymonopolowego.
-
[…] powód nie miał możliwości
przedstawiania swoich racji odnośnie tak ujmowanych praktyk, jak Prezes UOKiK
nakreślił je w zaskarżonym rozstrzygnięciu. Tymczasem, zgodnie z przepisem art.
74 ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.
Nr 50, poz. 331 ze zm.) Prezes Urzędu, wydając decyzję kończącą postępowanie,
uwzględnia tylko zarzuty, do których strony mogły się ustosunkować. Skoro więc
Prezes UOKiK uwzględnił w pkt I.1 i I.2 Decyzji zarzuty, do których (...) nie
mógł się ustosunkować, należało uznać, że dopuścił się naruszenia powołanego
przepisu.
- Jeśli zatem Prezes UOKiK chciał
doprecyzować zarzucane przedsiębiorcy i określone w postanowieniu z dnia 23
grudnia 2010 r. o wszczęciu postępowania administracyjnego zachowania, wskutek
czego opis tego zachowania miał ulec zmianie jak to miało miejsce w przypadku
przedmiotowej Decyzji, powinien o tym poinformować przedsiębiorcę w ramach
prowadzonego przed Prezesem Urzędem postępowania, gdyż mogło to mieć wpływ na
ustalenie praw i obowiązków strony będących przedmiotem postępowania ( art. 9 i
10 kpa).
- Prezes UOKiK w zaskarżonej Decyzji nie
zarzucał zatem (...) Sp. z o.o. podawania informacji wprowadzającej w błąd, że
cena wynosi 29 gr. do wszystkich w ramach przedmiotowych ofert, podczas gdy
cena za minutę połączenia do (...) sp. z o.o. operatora sieci (...) wynosiła
odpowiednio 60 gr. i 72 gr., tylko podawania wskazówki objaśniającej ,, Oferta
nie dotyczy (...)” w sposób nieczytelny, przez co mogący wprowadzać w błąd.
Problem sprowadzał
się zatem do braku poinformowania przedsiębiorcy w sentencji postanowienia o wszczęciu
postępowania, że przedmiotem zastrzeżeń Prezesa UOKiK była słaba czytelność
wskazówki objaśniającej. Znajomość takiego zarzutu pozwoliłaby przedsiębiorcy
na przedstawienie argumentów przemawiających za uznaniem, że przedmiotowa wskazówka
była jednak wystarczająco widoczna.
Sytuacji
nie zmienia fakt, że Polkomtel musiał zdawać sobie sprawę z tego, że Prezes
UOKiK będzie kwestionował czytelność czcionki. Skoro reklama
zawierała informację wykluczające wprowadzenie w błąd, to tylko ich nieczytelność
mogła pozwolić na zakwestionowanie reklamy. Prezes UOKiK zapewne też od Polkomtela
uzyskał informacje o wielkości czcionek zastosowanych w reklamie, które zostały
wskazane w decyzji. Jednak z uwagi na podwyższony standard właściwy dla
postępowań karnych konieczne jest niezwłoczne przedstawienie przedsiębiorcy
zarzutów - por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2012 r.,sygn. akt VI ACa 202/12 ze zwięzłym komentarzem M. Bernatta.
Dla porównania:
postanowienie
o wszczęciu postępowania
I. podawaniu w ramach
kampanii reklamowej telefonii prepaid (...) prowadzonej pod hasłem „Być może
nie zasłużyłeś na prezent, ale go od nas dostaniesz" informacji w sposób
wprowadzający w błąd, iż cena połączenia telefonicznego do wszystkich w ramach
przedmiotowej oferty wynosiła 29 groszy za minutę, podczas gdy cena połączenia
telefonicznego do (...) Sp. z o.o. z siedzibą w W., operatora sieci (...),
wynosiła 60 groszy za minutę, co może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową w
rozumieniu art. 3 w zw. z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 5 w zw. z
art. 4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu
nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206) oraz godzić w
zbiorowe interesy konsumentów.
II. podawaniu w ramach
kampanii reklamowej sieci (...) dotyczącej promocji „(...) " informacji w
sposób wprowadzający w błąd, iż cena połączenia telefonicznego do wszystkich w
ramach przedmiotowej oferty wynosiła 29 groszy za minutę, podczas gdy cena połączenia
telefonicznego do (...) Sp. z o.o. z siedzibą w W., operatora sieci (...),
wynosiła 72 grosze za minutę, co może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową w
rozumieniu art. 3 w zw. z art. 5 ust. 1 oraz art. 5 ust. 3 pkt 5 w zw. z art. 4
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym
praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206) oraz godzić w zbiorowe interesy
konsumentów.
decyzja
1. polegające na
podawaniu w ramach kampanii reklamowej telefonii prepaid (...), prowadzonej pod
hasłem „Być może nie zasłużyłeś na prezent, ale go od nas dostaniesz"
komunikatu wskazującego, iż cena połączenia telefonicznego do wszystkich w
ramach przedmiotowej oferty wynosiła 29 groszy za minutę oraz wskazówki
objaśniającej „ Oferta nie dotyczy (...)" w taki sposób, że biorąc pod
uwagę zastosowaną wielkość i kolorystykę czcionki, kierunek tekstu i tło -
wskazówka objaśniająca mogła być nieczytelna, przez co informacja ta mogła
wprowadzać w błąd przeciętnego konsumenta, co stanowi nieuczciwą praktykę rynkową
w rozumieniu art. 3 w zw. z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 5 w zw. z
art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu
nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206) oraz godzi w zbiorowe
interesy konsumentów, a zatem stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy
konsumentów, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji
i konsumentów i stwierdził zaniechanie jej stosowania z dniem 27 lipca 2009 r.
2. polegające na
podawaniu w ramach kampanii reklamowej sieci (...) dotyczącej promocji
„(...)" komunikatu wskazującego, iż cena połączenia telefonicznego do
wszystkich w ramach przedmiotowej oferty wynosiła 29 groszy za minutę oraz
wskazówki objaśniającej „Oferta nie dotyczy (...)" w taki sposób, że
biorąc pod uwagę zastosowaną wielkość i kolorystykę czcionki, kierunek tekstu i
tło - wskazówka objaśniająca mogła być nieczytelna, przez co informacja ta
mogła wprowadzać w błąd przeciętnego konsumenta, co stanowi nieuczciwą praktykę
rynkową w rozumieniu art. 3 w zw. z art. 5 ust. 1 oraz art. 5 ust. 3 pkt 5 w
zw. z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom
rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206) oraz godzi w zbiorowe interesy konsumentów,
a zatem stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której
mowa w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
Omawiane
orzeczenie jest jednym z pierwszych (jak nie pierwszym) w sprawie
praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, w których uchylono
decyzję Prezesa UOKiK z uwagi na naruszenie prawa do obrony. W ostatnich latach
naruszenia proceduralne były stwierdzane przez SOKiK głównie w przypadku
odwołań od decyzji UKE i URE. W przypadku Prezesa UOKiK najbardziej
spektakularnym wydarzeniem był wyrok SN z dnia 3 października 2013 r. w sprawie PKP Cargo sygn. akt III SK 67/12, w którym SN zakwestionował dopuszczalność rozszerzenia
zakresu postępowania antymonopolowego wszczętego na wniosek (na podstawie uokk
z 2000 r.) wskazując, że:
Sądy orzekające w sprawach z odwołania od decyzji
Prezesa Urzędu, rozstrzygając spór pomiędzy przedsiębiorcą a organem
antymonopolowym, którego zakres wskazany w odwołaniu obejmuje także naruszenie
przez organ antymonopolowy nałożonych na niego obowiązków proceduralnych,
podyktowanych potrzebą ochrony słusznych interesów przedsiębiorcy i jego prawa
do obrony, mogą dokonywać merytorycznej oceny zarzutów odnoszących się do postępowania
prowadzonego przez Prezesa Urzędu.
W rezultacie SOKiK wyrokiem z dnia 17 marca 2014 r., sygn. akt XVII AmA 148/13 uchylił decyzję Prezesa UOKiK
(tu uzasadnienie).
Jak najbardziej jeśli nasza reklama wprowadza w błąd jedną osobę czy całą grupę to jest to zakazane. Moim zdaniem fajnie można na co dzień wykorzystać powiadomienia push. Już nawet dość ciekawie o tym napisano w https://push-ad.com/blog/jak-wykorzystac-powiadomienia-push-i-segmentacje-psychograficzna-do-maksymalizacji-sprzedazy/ i faktycznie mogą one zwiększyć zyski naszej sprzedaży.
OdpowiedzUsuń